Проблема шкідливості вихлопних газів у Запоріжжі

У великих містах найбільшу шкоду довколишньому середовищу завдають не підприємства, а звичайний автомобільний транспорт! Його доля сягає аж 80%.

А що в Запоріжжі?

«80% — це загальносвітова цифра, також вірна для українських міст без промислового майданчика, таких як Ужгород, Одеса. У Запоріжжі рівень автовихлопів досягає 33%», — вважає голова Запорізької обласної організації Всеукраїнська екологічна ліга Ірина Пирогова.

В Екологічному профілі Запорізької області на сайті Запорізької обласної державної адміністрації теж сказано, що викиди автотранспорту становлять від 30 до 40 %.

«В останні роки кількість автовихлопів в Запоріжжі зросла через збільшення кількості старих автомобілів, в тому числі старих вантажних маршруток, і сягає 60% від загальної кількості викидів в атмосферу в місті», — оцінює начальник департаменту екологічної безпеки Запорізької міської ради Гліб Золотарьов.

Проблема шкідливості вихлопних газів у Запоріжжі

У самому місті щільність автотранспорту вище, ніж в області, відповідно, вище і цифра викидів. Також варто врахувати, що процес виділення шкідливих речовин конкретного авто залежить від режиму експлуатації, від якості дороги і палива… В місті і витрата палива вище, ніж на трасі, знає будь-який автолюбитель, викидів продуктів згоряння відповідно більше. Істотну роль тут грають «газуючі» на світлофорах і ті що влаштовують перегони на маршрутних таксі.

Рейд «Чисте повітря»

До речі, на одному з рейдів «Чисте повітря», проведених Управлінням екоресурсів спільно з МВС, до 75% перевіреного складу автотранспортних підприємств не відповідали нормативам за рівнем токсичності.

Зрозуміло, найбільша концентрація автовихлопів фіксується на шосе, автомагістралях, особливо на перехрестях, де машини газують перед світлофором. Чим далі від автодоріг, в приватному секторі, тим повітря здається чистішим.

Втім, нещодавно дослідники з університету Торонто виявили, що все гірше, ніж нам здається.

Так, раніше вважалося, що автовихлопи забруднюють повітря до рівня небезпечного для здоров’я на відстані 100-250 метрів від основних доріг. Тепер виявилося, що концентрація забруднюючих речовин від транспорту поширюється на відстань до 400 м.

Що робити?

В першу чергу потрібно поширювати інформацію про цю актуальну проблему, як це робить інтернет-видання ПОРТМОНЕ — вред выхлопных газов.
А екологи пропонують збільшувати роль електротранспорту, поступово відмовляючись від бензинових і дизельних авто.

В ідеалі, транспорт буде повністю електрифікований, а вся енергосистема згодом перейде на екологічно чисті джерела енергії. А великогабаритні транспортні засоби, такі як автобуси, сміттєвози та напівпричепи до вантажних автомобілів, перейдуть на більш екологічне паливо: газ і водень.

Як приклад наведу улюблений багатьма Париж. Сьогодні 60% парижан вже відмовилися від особистих автомобілів. До 2020 року в Парижі планують повністю заборонити дизельні автомобілі. Зараз всім, хто згоден замінити свій авто на електромобіль, пропонують суттєві компенсації. Також є програми по стимулюванню придбання велосипедів і электробайків. Для провезення вантажів все частіше використовують електричні фургони. Поширений прокат електромобілів.

Франція взагалі планує заборонити всі бензинові і дизельні транспортні засоби до 2040 року. Норвегія і Нідерланди розглядають можливість повної заборони на продаж авто з двигунами внутрішнього згоряння з 2025 року, а Німеччина з 2030 року.

І це реально для них: у червні 2017 року електромобілі зайняли 27% норвезького ринку. В Україні частка машин з нульовими викидами – всього 2%.

В Україні ж электомобілі залишаються розкішшю. Для порівняння: якщо за 5 місяців 2017 року у нас куплено 7 TESLA Model S, то у Норвегії – тільки за червень 609 кросоверів Tesla Model X.

Міністр екології України пропонує повернути екологічний податок на транспорт, який в країні скасовано. Також йдеться про те, щоб істотно підвищити податки на старий автотранспорт старше 20 років, який дуже небезпечний для навколишнього середовища.

Самий реальний для України шлях зменшення викидів від автотранспорту – це розвивати громадський електротранспорт. Павло Панасенко через петицію пропонував купувати для міста електробуси і розвивати інфраструктуру для них, але потрібної кількості голосів вона не набрала. Еколог говорить про можливість реконструювати тролейбуси в електробуси як більш маневрений і екологічний транспорт. Вантажний транспорт, фури, без сумніву, треба виводити за місто. Також потрібна міська програма розвитку велоруху в Запоріжжі.

Comments are closed.